Jongeren hebben ruimte en voorbeeldfiguren nodig

Een gesprek met Paul van der Loo, jongerenwerker in Goede Bron

“Wat is jouw functie en taak in Goede Bron?”
“Ik ben aangesteld als kerkelijk medewerker in wijkgemeente Goede Bron voor jongeren en jonge gezinnen. Dat is twee derde van mijn taak. Daarnaast zet ik me in voor jongerenwerk Alphen breed. Ik wil jongeren met elkaar in contact brengen en verbindingen tot stand brengen op een manier die aansluit bij de behoeften van jongeren; dat kan creatief of sportief zijn maar ook door gesprekken.”

“Hoezo verbinden? Jongeren zien elkaar toch op school?”
“Zeker, maar praten ze dan ook met elkaar over hun geloof? Het blijkt vaak van niet. Ik hoorde een keer dat twee jongeren uit dezelfde klas er via een evenement achter kwamen dat ze allebei christen waren. Dat schiep een band. Ik vind het mooi dat jongeren elkaar zo weten te vinden en stimuleren in het geloof. Het gevoel van “ik ben niet de enige gelovige jongere” is voor hen heel belangrijk. Hoe mooi zou het zijn als jongeren die elkaar weten te vinden, dan ook de verbinding met God weten te maken?”

“Het klinkt als een ontdekkingsreis. Wat hebben jongeren daarbij nodig?”
“Allereerst ruimte voor contact en ontmoetingen. Het leven is voor jongeren sowieso al een zoeken en tasten. Tijdens die zoektocht spiegelen ze zich aan andere jongeren, ook als het gaat om geloven. Daarnaast hebben ze voorbeeldfiguren in de kerk nodig, mensen die zich daar soms helemaal niet bewust van zijn. Een oudere kan iets hebben dat jongeren fascineert, dat hoeft helemaal niet iets groots te zijn. Hoe kleiner en laagdrempeliger, hoe herkenbaarder vaak. Ik had eens een gesprek met jongeren over hoe je God kunt ervaren. Die jongeren wilden graag koken voor ouderen en eenzamen. Toen ik zei dat het God was die die zorg in hen had gelegd en dat je zo al iets van God kunt ervaren, bleef het even stil. Dat je God ook dichtbij kunt ervaren in wat je denkt en voelt, daar wil ik jongeren bewuster van maken.”

“Als volwassenen iets laten zien van hun twijfels en vragen creëert dat verbinding”

Wat is jouw passie?
“Mooie, goede verhalen die je tot nadenken stemmen en waar je plezier uit kunt putten. Die verhalen zijn er in de kerk en die mogen we ook delen. Het verhaal rond de dood en de opstanding van Christus is voor mij het meest hoopvolle verhaal. In de Bijbel staat ook dat ‘God zichzelf heeft uitgegoten in de dood’. Dat de dood een plek is waar God is, heeft mij geholpen om niet meer bang te zijn voor dood.”

Heb jij ook een boodschap voor jongeren buiten de kerk?
“Jazeker. Jongeren zijn bezig met wat hun leven doel en zin geeft. Het geloof in God geeft daarbij handvatten. Maar ik denk dat ze de weg naar de kerk vooral zullen vinden via andere jongeren die enthousiast zijn over de kerk of groep waarin ze samenkomen. En die hebben weer de ruimte nodig voor activiteiten die aansluiten bij hun behoeften. Als onze jongeren ervaren dat er in de kerk ruimte is voor hen, zullen ze ook eerder anderen meenemen.”

“We maken de sprong naar Jong Alphen. Wat ga je doen?”
“Het doel is jongeren met elkaar in contact brengen via verschillende evenementen, zoals bijvoorbeeld een sportieve church battle. We willen ook Young Alpha opzetten (zodra het kan) voor jongeren van 18 jaar en ouder. Ik zie dat jongeren moedeloos worden in deze tijd en zich afvragen hoelang deze crisis nog duurt. Het is lastig om beknot te worden in je vrijheid. Toch is het goed om te zoeken naar de mogelijkheden die er wel zijn. Ik zeg tegen hen: “blijf in contact met elkaar”, dat geef ik ook de ouderen mee: “blijf contact zoeken met de jongeren.”

Marina Kapteyn

Meer weten over het jeugdwerk in Alphen aan den Rijn?
Kijk op www.jongalphen.nl